Dołącz do klubu Bobovita > Pobierz bezpłatną aplikację >

autor: Alicja Barszcz | 24 06 2019

Rozszerzanie diety – co powinniśmy wiedzieć?

Czy niemowlę będzie chciało jeść inne produkty niż mleko? Czy nie przestanie wtedy ssać piersi? Czy nie będzie miało alergii? Pytań jest mnóstwo, a w praktyce pojawia się ich jeszcze więcej. Jak więc prawidłowo rozszerzać dietę dziecka?

Kiedy rozpocząć rozszerzanie diety dziecka?

Przez pierwsze pół roku życia wyłącznym pokarmem niemowlaka powinno być mleko matki. Zawiera ono nie tylko przeciwciała budujące układ odpornościowy, ale również wszelkie niezbędne do jego prawidłowego rozwoju składniki mineralne i witaminy.

Po ukończeniu 17. tygodnia życia można rozpocząć rozszerzanie diety niemowlęcia. Należy zrobić to nie później niż w 26. tygodniu jego życia. Wcześniejsze wprowadzenie pokarmów stałych zwiększa ryzyko alergii oraz może zaburzyć zdolność i chęć ssania piersi. Z kolei zbyt późne rozszerzanie diety powoduje niedobory niektórych niezbędnych składników.

Po ukończeniu przez dziecko 6. miesiąca mleko matki przestaje być dla niego wystarczające. Zwiększone zapotrzebowanie na energię wymaga wprowadzania nowych produktów do diety.

Każde dziecko w innym czasie sygnalizuje, że jest już gotowe na ten krok. Jeśli sięga po jedzenie, przygląda się intensywnie, gdy jedzą inni czy też ssie paluszki, oznacza to, że warto spróbować podać mu pierwsze pokarmy inne niż mleko. Ten etap warto skonsultować z pediatrą.

Dziecko przyzwyczajone do smaku mleka nie zawsze z chęcią zjada nowe posiłki. Często po pierwszej łyżeczce nie chce ponownie otworzyć buzi, a przekonanie go do nowego smaku wymaga wielokrotnych prób.

Tylko cierpliwością i wytrwałością rodzice mogą pomóc swojemu dziecku w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych. Pamiętajmy jednak, że w drugim półroczu życia malucha mleko ciągle jest podstawą jego diety.

Kiedy zacząć rozszerzanie diety?

Krok 1. Warzywa i owoce w diecie niemowlaka

Na pierwszy ogień powinny pójść warzywa. Jeśli maluch najpierw pozna smak słodkich owoców, może nie chcieć potem jeść innych produktów. Każdy produkt wprowadzamy pojedynczo, by móc obserwować reakcję niemowlaka. Marchew, cukinia, dynia, brokuł – to tylko kilka warzyw, które może spożywać maluch. Lepiej nie podawać dziecku nowych produktów, gdy jest śpiące, zmęczone lub głodne. Nie będzie wtedy chętne do eksperymentów kulinarnych i może w ogóle się do nich zniechęcić. Owoce najlepiej wprowadzać do diety dziecka po ok. 2 tygodniach od zapoznania go z warzywami. 

Krok 2. Zboża w diecie niemowlaka, czyli wprowadzamy śniadania

Gdy już nasz maluszek poznał smak warzyw i owoców, warto sięgnąć po zboża. Można wprowadzić je do diety niemowlęcia pod postacią kaszek np. manny lub jaglanej. Pamiętamy, że to śniadanie powinno być sycącym posiłkiem i źródłem energii na dzień pełen wrażeń. Warto więc wprowadzić kaszki do jadłospisu dziecka jako pierwszy posiłek w ciągu dnia. W sklepach dostępne są takie, które można szybko i łatwo przyrządzić na bazie mleka modyfikowanego lub kaszki bezmleczne, glutenowe lub bezglutenowe. Mają różne smaki i rodzaje zbóż w składzie. 

Krok 3. Kontynuacja wprowadzania nowych smaków

Dieta niemowlęcia powinna być urozmaicona. W następnych tygodniach jego życia należy wprowadzać kolejne smaki warzyw, owoców i zbóż. Możemy je ze sobą mieszać. Do diety dziecka warto też po jakimś czasie włączyć jaja. Pamiętajmy, że zróżnicowana dieta to nie tylko kulinarna przygoda dla maluszka, ale również sposób na dostarczanie mu składników mineralnych oraz witamin niezbędnych do prawidłowego rozwoju.

Krok 4. Mięso i ryby w diecie niemowlęcia

Warzywa i owoce są bardzo ważne w jadłospisie każdego dziecka, jednak równie istotne jest mięso i ryby, czyli produkty bogate w białko. W kolejnym kroku rozszerzania diety można wprowadzać do menu mięso, które powinno znaleźć się w jadłospisie raz dziennie. Później zapoznajmy dziecko ze smakiem ryby, która zastąpi mięso 1–2 razy w tygodniu.

Krok 5. Pięć posiłków dziennie w diecie malucha

Maluch poznał już warzywa, owoce, zboża, mięso i ryby, a także jogurt, ser czy kefir. Ma podstawę do tego, by stopniowo jeść stałe posiłki w ciągu dnia. Ciągle powinien spożywać mleko, jednak karmienie na żądanie zastępujemy regularnymi pięcioma posiłkami, czyli śniadaniem, drugim śniadaniem, obiadem, podwieczorkiem i kolacją.

Pamiętajmy, że rodzic decyduje, co dziecko zje, a maluch, czy i ile danego produktu spożyje. To opiekunowie mają za zadanie kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe niemowlęcia. Powinni więc pamiętać, by nie dosładzać ani nie dosalać dziecięcych posiłków. Proste, delikatne smaki w zupełności wystarczą maluchowi.

Bardzo ważne jest również odpowiednie nawodnienie organizmu dziecka. Zapewnijmy mu stały dostęp do wody – najlepiej źródlanej niskozmineralizowanej.

Pobierz bezpłatną aplikację BoboVita

Znajdziesz w niej porady dotyczące żywienia oraz rozwoju małego dziecka do 1 roku życia.

Przeczytaj również:

Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.